کنترل جرثقیل با اینورتر

کنترل جرثقیل با اینورتر

به منظورکاهش تنشهای مکانیکی در کوپلینگ ها و سایر قطعات به هنگام   STARTو STOP ، از اینورتر برای تنظیم سرعت موتورهای AC استفاده می شود. اینورتر ها توان ورودی با ولتاژ و فرکانس ثابت را به توان خروجی با ولتاژ و فرکانس متغیر تبدیل می نمایند. یکی از قابلیت های اینورتر ها سافت استارترمی باشد بدین صورت که می تواند سرعت موتور را تا چند برابر دور نامی موتور به صورت پیوسته تغییر دهند.در نتیجه به دلیل کاهش جریان راه اندازی موتورباعث صرفه جوئی در مصرف انرژی می گردد. در راه اندازی با استفاده از اینورتر جریان راه اندازی از جریان نامی موتور کمترخواهد بود .

مقایسه اینورتر و سافت استارتر در کنترل جرثقیل

جرثقیل و بالابر یکی از تجهیزات مهم و اساسی در صنعت برای جابجایی و بالابردن تجهیزات و به خصوص در صنعت ساخت و ساز می باشد  در جرثقیل و بالابر از سافت استارتر برای تغییر دور موتور نمی توان استفاده کرد و همچنین با سافت استارتر نمی توان دور موتور را بیش از جریان نامی الکترو موتور افزایش داد . اما به دلیل اینکه در اینورتر ها به دلیل امکان تغییر سرعت موتور با فرکانس می توان دور موتور را تا چندین برابر دور نامی موتور افزایش داد . در نتیجه سافت استارتر تنها در حین راه اندازی که جریان راه اندازی چندین برابر جریان نامی موتور است و باعث فرسوده شدن الکتروموتور به مرور زمان می شود کاربرد دارد  ولی اينورتر را می توان هم در حین راه اندازی و هم برای افزایش و کاهش سرعت استفاده نمود .

کنترل جرثقیل با اینورتر ورتکس

شکل 1: جرثقیل

مزایای کنترل جرثقیل با اینورتر:

  • امکان تغییر جهت موتور (راستگرد/ چپگرد)
  • به دلیل امکان راه اندازی در اینورترها به روش سافت استارت تنش های مکانیکی و الکتریکی بر روی تجهیزات کاهش یافته و عمر مفید سیستم افزایش پیدا می کند .
  • امکان تغییر سرعت و دور موتور تا چندین برابر سرعت و دور نامی الکتروموتور.
  • بالا بودن عمر مفید اینورتر ها به دلیل استفاده از ترانزیستور ها و IGBT های قوی در مدارات داخلی آنها.
  • به دلیل ضرورت عدم وجود ضربه و تکانش در زمان START  و STOP در کاربرد جرثقیل ، استفاده از اینورتر ضروری است.

 

 

جرثقیل دستگاهی بالابر با کاربردهای گسترده در صنعت ساختمان سازی است.  بلند کردن تجهیزات و کالاها در تولید یا حمل و نقل کاربردی مشترک در تمام صنایع سنگین کار است که توسط جرثقیل ها انجام می شود.

رایج ترین جرثقیل های صنعتی جرثقیل های مسافری هستند. در این جرثقیل ها بار از طریق کابل به وسیله دستگاه چسبیده تعلیق می شود و مانند آونگ عمل می کند. این بارهای نوسان کننده خطری جدی هستند و تنش اضافی را بر ساختار جرثقیل وارد می کنند. راه حل مناسب برای کنترل این اتفاق این است که کنترل حرکت را ازفاصله نزدیک با استفاده از یک اینورتر AC در ورودی الکترو موتور انجام دهید.

 

انواع جرثقیل

جرثقیل ها در انواع متعددی از جمله جرثقیل برقی ،جرثقیل خودرویی، جرثقیل برج و… تولید می شوند. که همه ی آنها از یک قلاب به عنوان گیره برای جابجایی تجهیزات سنگین استفاده می کنند.

  • جرثقیل های سقفی
  • جرثقیل برج
  • جرثقیل های پردازشی ، از جمله کاغذ ، فلز و کار با زباله
  • جرثقیل های قابل حمل با کشتی
  • جرثقیل های تایر لاستیکی
  • جرثقیل های عرشه دریایی

 

اینورتر برای جرثقیل و بالابر

بسیاری از کارکردهای نرم افزاری ویژه در اینورتر برای عملکردهای بهینه جرثقیل در دسترس هستند. به عنوان مثال ،  مانیتورینگ این کار را در عملکرد تضعیف میدان (سرعت بالاتر در بار جزئی) ، محاسبه طیف بار یا نظارت بر سرعت انجام می دهد. اینورتر را می توان به کنترلر joystick جرثقیل های مجهز به کنترل کابین متصل کرد. منحنی های مشخصه قابل برنامه ریزی ، اینورتر را قادر می سازند تا عملکرد را کاملاً مطابق با نیازهای خاص برنامه حمل و نقل تطبیق دهد.

 

سیستم منطقی ترمز هوشمند دراینورتر با ارزیابی سیگنال های موجود بازخورد مربوطه ، عملکرد ترمز را کنترل می کند. پیش کنترل گشتاور در هنگام راه اندازی همچنین باعث می شود که بارهای سنگین با دقت بیشتری توسط واحدهای بالابر اداره شوند. باس سیستم اینورتر (کابل فیبر نوری) برای کاربرد های Master / Slave با هماهنگ سازی دو دستگاه بالابر برای انتقال مواد طولانی ، برای اجرای گیربکس های الکترونیکی مناسب است. علاوه بر این ، عملکرد Master / Follower باعث می شود اینورتر بتواند بار / گشتاور بین دو موتور دنده دستی متصل به یک واحد بالابر را به اشتراک بگذارد.

شکل 2:(عملکرد جرثقیل می تواند به طور دقیق برای پاسخگویی به نیازهای خاص شما با استفاده از اینورتر تنظیم شود.)

 

کنترل جرثقیل با اینورتر

شکل 3:(بازو چنگکی جرثقیل را می توان با استفاده از اینورتر به بهترین شکل کنترل کرد.)

 

کنترل کامل عملکردها

ترمینال اپراتور طیف گسترده ای از اطلاعات را ارائه می دهد. اطلاعات وضعیت عملیاتی و مقادیر واقعی مانند سرعت ، جریان ، فرکانس ، گشتاور و غیره را می توان از طریق اینورتر مطالعه کرد. عملکردهای مختلف داخلی و حافظه خطا در اینورتر که می تواند از طریق ترمینال عملیاتی مورد استفاده قرار گیرد ، برای از بین بردن هرگونه نقص سریع و آسان است.

کنترل جرثقیل با اینورتر ورتکس

شکل 4:کنترل عملکرد جرثقیل

مرکز کنترل

(از طریق مرکز کنترل از راه دور می توان علت نقص عملکرد را به سرعت شناسایی و رفع کرد.)

 

نظارت از راه دور

چندین دستگاه درایو فرکانس متغیر را می توان با استفاده از فناوری پیشرفته فیبر نوری ، با یکدیگر شبکه کرد. این کار راه‌اندازی از یک موقعیت مشخص را تسهیل می کند.

 

اینورتر در کاربرد های جرثقیل و بالابر

هنگامی که ما در مورد دستیابی به راندمان 90٪ از طریق استفاده از اینورترها (VFD)بحث می کنیم ، مبحثی خوشبینانه نیست ، بلکه واقعی است.

کنترل جرثقیل با اینورتر ورتکس

شکل 5:کنترل بالابر با اینورتر

از آنجایی که موتورهای القایی مزایای منحصر به فردی از جمله ساختار ساده ، قیمت ارزان و قابلیت نگهداری آسان دارند. بنابراین با استفاده از اینورتر به عنوان ابزاری جایگزین روش های سنتی برای کنترل جرثقیل ها ، می توان نقاط ضعف اساسی کنترل جرثقیل ها را به طور بنیادی حل نمود. علاوه بر این ، به دلیل فناوری پیشرفته به کار گرفته شده در اینورتر ها  میزان قابل توجهی در مصرف انرژی صرفه جویی می شود. در نتیجه اینورتر دستگاهی ایده آل برای کنترل جرثقیل است.

 

اجزا تشکیل دهنده جرثقیل

قسمت راه اندازی: کل جرثقیل را بکشید تا حرکت “افقی” به عنوان جهت میدان ساخت و ساز داشته باشد. این دستگاه از یک موتور ، یک واحد ترمز ، یک دستگاه کاهش سرعت و چرخ تشکیل می شود.

قسمت عامل چرخ دستی: قلاب بالابر را بکشید تا حرکت “عمودی” به عنوان جهت ساختار دهانه جرثقیل داشته باشد. این دستگاه از یک موتور ، یک واحد ترمز ، یک دستگاه کاهش سرعت و چرخ تشکیل می شود.

قسمت بالابر: از آن برای کشیدن محصولات سنگین برای داشتن حرکات صعودی یا نزولی استفاده می شود. این دستگاه  از یک موتور ، یک دستگاه کاهش سرعت ، یک بلوک سیم پیچ و یک دستگاه ترمز تشکیل می شود. جرثقیل های در مقیاس بزرگ (بیش از 10 تن) دارای دو قسمت بالابر هستند : قلاب اصلی و قلاب ثانویه. معمولا ، قلاب اصلی و قلاب ثانویه نمی توانند همزمان محصولات را بلند کنند.

مکانیسم چرخش: با کشیدن بازوی پل حرکت محور با شافت به عنوان مرکز انجام دهید. برای جلوگیری از انحراف خط ، عمدتاً موتورهای دوبل ، یک مکانیسم کاهش سرعت و واحد  ترمز تشکیل می شود.

اینورترها موجب صرفه جویی در هزینه و افزایش بهره وری جرثقیل می شوند.

بدون نصب اینورتر ، تجهیزات شما بدون توجه به اندازه بار یا سرعت جابجایی ، بیشترین میزان برق مصرفی را دارند . درایوهای فرکانس متغیر میزان انرژی مورد استفاده برای کاربرد جرثقیل را کنترل می کنند ، بنابراین کمترین میزان انرژی از سیستم مصرف می شود و تا حد زیادی از اتلاف انرژی جلوگیری می کند. میزان مبلغی که با استفاده از اینورتر در هزینه های انرژی صرفه جویی می کنید ، معمولاً طی چند ماه برابر با هزینه نصب و راه اندازی سیستم با استفاده از اینورتر خواهد بود . سیستم نوار هادی شما از درایو فرکانس متغیر مناسب سود زیادی خواهد برد.

جرثقیل بندری

شکل 6:کنترل جرثقیل های بندری با اینورتر

کنترل جرثقیل های بندری با اینورتر

(جرثقیل های بندرگاه حتی در وزش باد شدید و هوای نامناسب با درایو فرکانس متغیر دقیقاً و با اطمینان عمل می کنند.)

درایوهای فرکانس متغیر مزایای بیشتری را برای طیف گسترده ای از جابجای و بلند کردن الزامات به شما ارائه می دهند. همه اجزا بسیار دقیق طراحی شده اند. همه چیز باقی مانده نصب اینورتر و اتصال آن به منبع تغذیه ، موتور و سیستم کنترل است. ما مفتخریم که شما را در زمینه اجرا سیستم جرثقیل با اینورتر های ورتکس راهنمایی نماییم.

در نتیجه جرثقیل ها به کمک اینورتر های بالابر قادر به عملکرد کنترل شده و مطمئن تری خواهند بود.

 

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
احساس رایگان برای کمک!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *